قصاصات قابلة للحرق

ابحث معنا

Saturday, November 13, 2010

مما سبق - المختصر المفيد

(المختصر المفيد) هو العنوان الذي اخترته لهذه السيناريوهات المترجمة التي يقدمها موقع إنترنت طريف اسمه (غرفة المونتاج). صاحب الموقع رأى الكثير جداً من الأفلام الأمريكية حتى أصابه الملل، وبدأ يفهم قواعد اللعبة؛ لذا أنشأ هذا الموقع ليلخص فيه كل فيلم باختصار شديد وسخرية لاذعة. يمكن لمن لم يروا الفيلم معرفة فكرته العامة، لكن من رأوه سوف يستمتعون فعلاً بقراءة هذه السيناريوهات. ولسوف نرى إنه عاشق للسينما وعدو لدود لها معاً !. اخترت للترجمة اللهجة العامية لأنها تعبر أكثر عن أسلوب الموقع:

العالم السفلي
Underworld
ظهور تدريجي. 
خارجي. مدينة معتمة.
الممثلة (كيت بيكنسيل) تقف فوق برج عال وقد بدت قوطية جداً.
كيت بيكنسيل: 
أنا مصاصة دماء .. فيه كتير غيري في الحرب الدايرة تحت الأرض .. لما ما بنحاربش المذءوبين بأروح أشتري بلاطي مطر، وأعمل خروم في الشراب بتاعي.
ترى مذءوبين يتبعون (سكوت سبيدمان) فتطاردهم في الأنفاق.
داخلي. النفق.
معركة بالمسدسات تصويرها سيئ جداً.
مصاص دماء.
قطيعة !.. الكاميرا بتتهز وبتتحرك بسرعة لدرجة إني مش فاهم حاجة !
(تصيبه رصاصة زرقاء لامعة)
أي !ّ.. أنا مت .. ادفنيني مع مجموعة قصص (آن رايس) ! (يموت)
تستمر المعركة . هي صاخبة جداً لهذا تبدو جيدة. وكلما حسبتها موشكة على الانتهاء استمرت. في النهاية تنتهي وتعود (كيت) لقيادة مصاصي الدماء.
داخلي. منزل كبير قوطي.
(كيت بيكنسيل) تدخل المنزل مارة بمجموعة من مصاصي الدماء يكتبون الشعر ويتظاهرون بالتوحش. تتجه إلى المسئول عن تسليح مصاصي الدماء لتريه رصاصة.
كيت بيكنسيل: 
فيه مصاص دماء مننا اتضرب بدي وقتلته..
المسئول عن تسليح مصاصي الدماء:
(يدرس السلاح) واو !.. ده نور الشمس ضغطوه وعملوا منه رصاصة ..!
قبل أن ينصرف جمهور السينما المغتاظ يدخل (شين برولي).
شين برولي:
أنا قائد مصاصي الدماء .. أنا ابن كلب حقيقي .. بحبك يا (كيت) لكن برضه بكرهك . 
كيت بيكنسيل:
متأسفة .. أنا بحب (سكوت سبيدمان) مع إنه بشري .. 
ترحل باحثة عنه.
داخلي. شقة (سكوت سبيدمان).
كيت بيكنسيل:
هو المذءوبين كانوا بيطاردوك ليه ؟
سكوت سبيدمان:
المذء.... إيه ؟
كيت بيكنسيل:
إنت وقعت في حرب بقى لها مئات السنين بين المذءوبين ومصاصي الدماء. والمذءوبين دلوقت بيطاردوك عشان ناويين يقوموا على مصاصي الدماء.
سكوت سبيدمان:
يا نهار إسود !
فجأة يدخل (مايكل شين):
أنا مذءوووب ! (يعض سكوت) . وإنت كمان !
تدور معركة سخيفة بالمسدسات. في النهاية تهرب (كيت) و(سكوت).
داخلي. عيادة دكتور منعزلة أو شيء من هذا القبيل.
(كيت) تقيد (سكوت) بالأصفاد إلى مقعد.
كيت بيكنسيل:
أنا آسفة . إنت حتتحول لمذءوب وانا بعمل كده عشان أحميك..
سكوت سبيدمان:
استني .. إنتي بتكتفيني ليه ؟.. كده المذءوبين حيمسكوني بسهولة ..
كيت بيكنسيل:
بص .. كفاية تعذيب للمشاهدين بأه .. الفيلم بقى له ساعة وأنا وانت عمالين نجري يمين وشمال.. كفاية كده ..
سكوت سبيدمان:
بيتهيألي فات الأوان.
(كيت) ترحل.
داخلي. منزل كبير قوطي.
(كيت بيكنسيل) تعيد الحياة لـ (بيل ناي) زعيم مصاصي الدماء. يبدو سخيفاً فعلاً.
بيل ناي:
(كيت).. إنتي إتجازوتي تسلسل الرئاسة في ......
كيت بيكنسيل:
بلاش كلام فارغ .. إنت شفت المؤثرات الخاصة خلت شكلك إزاي ؟.. المفروض المشاهد ياخد المشاهد دي جد ؟
بيل ناي:
اخرجي !.. إنتي مطرودة من البيت !.
(كيت) تعود لعيادة الدكتور.
كيت بيكنسيل:
(سكوت).. أنا لازم أهربك من هنا ..
يقبض على (سكوت) لذا تبحث عنه ثانية. تدور معركة سخيفة بالمسدسات. في النهاية يسقط الجميع في المجاري.
داخلي. المجاري.
(مايكل شين) يحقن (سكوت سبيدمان) بشيء قذر ما.
سكوت سبيدمان:
إيه الي بيحصل هنا ؟... المذءوب حاول يشرح لي لكن ما فهمتش ولا حرف من كلامه ..
مايكل شين:
(شين برولي) قائد مصاصي الدماء خاين وساعدني أوصل ليك .. لو عضك مصاص دماء ومذءوب سوا تتحول لهجين .. كده تنتهي الحرب دي. الحرب دي بدأت لما (بيل ناي) قتل البت بتاعتي .. بنته .. عشان شافها معايا .. هو مش عاوزنا نختلط بمصاصي الدماء ..
تصل (كيت بكنسيل). يقتل (مايكل شين) برصاصة تقتل مصاصي الدماء.
سكوت سبيدمان:
(كيت) .. أنا عرفت الحرب بدأت إزاي .. أنا قريت السيناريو أخيراً !
كيت بيكنسيل:
هو فيه سيناريو ؟... أنا فاكرة بتوع المؤثرات الخاصة هما الي عملوا الفيلم ده ..
فجأة يصل (شين برولي).
شين برولي:
أهلاً يا (سكوت).. أنا خنت مصاصي الدماء عشان أعملك هجين .. ده حصل فعلاً.. ححاول أقتلك دلوقت مع إن ده يناقض كل الي أنا عملته طول الفيلم ..
يحاول.
مايكل شين:
مع إنهم ضربوني برصاصة بتموت المذءوبين، لكن أنا مامتش .. بصراحة مش عارف ليه .. (كيت) .. لو عضيتي (سكوت) حيبقى خليط من المذءوب ومصاص الدماء.. (يموت).
(سكوت) يتحول إلى أسخف كائن ظهر في أسخف فيلم في التاريخ.
بيل ناي:
إنت مقرف !.. أنا حأقتلك !
بتصارعان ويوشك (بيل) على الفوز، حين تلتقط (كيت) سيفاً وتثب لجانب الحجرة الآخر بعيداً تماماً عن (بيل). وحين تنزل نجدها تحمل سيفاً نظيفاً تماماً.
بيل ناي:
أرجو إنك ما تكونيش عملتي إلي خايف إنك تعمليه. (يسقط نصف وجهه). يا دي القرف !.. ليه كل الأفلام بتعمل كده دلوقتي ؟ (يموت).
الآن تنظر (كيت) لسيفها الذي صار ملوثاً بالدماء لا نعرف كيف.
سكوت سبيدمان:
هيييه !.. الحرب حتخلص !.. الحمدلله المذءوبين ومصاصي الدماء بقوا حبايب خلاص !
كيت بيكنسيل:
تعال بقى نشتري بالطو مطر جديد ونسمع موسيقا روك ..

النهاية

-------------------------------------------------

قراصنة الكاريبي
Pirates of the Caribbean
ظهور تدريجي. 
داخلي. بورت رويال.
(كيرا نايتلي) تجول في المنطقة، وهي فتاة صعبة المنال.
كيرا نايتلي: 
بصفتي بنت معاصرة أنا شايفة تقاليد المجتمع ظالمة وبتخدم الرجالة. عشان كده كل شويه حشتكي من الكورسيه الي أنا لابساه.
أورلندو بلوم:
(كيرا)..!..أنا بموت فيها .. بس لو ما كنتش خرع كده ..!
رجل عسكري أبله: 
افهم !.. (كيرا) بتاعتي أنا .. أنا ضابط رتبته عالية لكن غبي.. ولو اتجوزتها حخليها تلبس كورسيه على طول !.. نيا ها ه هاه !
يدخل (جوني ديب).
جوني ديب:
أنا جيت عشان أشيل الفيلم على كتافي. شكلي طول الوقت مسطول كأني شارب حاجة .. شكلي كان كده في فيلم (من الجحيم) و(الضربة) و(الخوف والكره في لاس فيجاس) وأي لقاء تلفزيوني طلعت فيه..
أورلندو بلوم:
أنا بكره القراصنة !
يصل القرصان الشرير (جيفري راش) ويبدأ في قتل الجميع. يخطفون (كيرا) عن طريق الخطأ.
أورلندو بلوم:
عشان الدقة .. أنا بأكره القراصنة الأشرار. أنا بأحبك يا (جوني ديب).. تعال ننقذ (كيرا).
(جوني ديب) يحاول الهرب من (بورت رويال) ويفشل. يحاول ثانية. ينجح !.. (أورلاندو) ومجموعة القراصنة التي لا تناسب الدور تتبع (جيفري راش) إلى جزيرة ما.
داخلي. كهف في الجزيرة.
يقف القراصنة الأشرار بينما يضع (جيفري راش) ميدالية في صندوق.
جيفري راش:
آررر !.. لما نحط شوية من دم (كيرا) ونحط الميدالية دي في الصندوق، مش حنبقى قراصنة أشباح بيتحولوا لهياكل عظمية..ده لو ميزانية المؤثرات الخاصة سمحت بكده !
قرصان:
تمام !.. كده حنرجع نموت زي الناس !.. أي حد يقدر يموتنا !.. هييييه !
المشاهدون:
ياه !.. الأحداث سريعة جداً.. الفيلم شكله حيخلص بعد ستين دقيقة بس .. حطوا بقى خناقة هنا يبقى فيلم قراصنة ممتاز !
المخرج (جور فيربنسكي):
لأ.. لسه ما فيش مشهد كبير.. لازم سفينتين كبار يضربوا مدافعهم على بعض .. 
يستمر القراصنة لكن من دون نجاح.
كيرا نايتلي: 
ها !.. وضحكت عليكم .. قلت لكم إنكم محتاجين لي لكن في الحقيقة إنتم كنتم محتاجين (أورلاندو بلوم) .. انا أنقذت حياته!
جيفري راش:
أررر !.. لكن إحنا ما أذيناكيش لسه !.. كل الي كنا عاوزينه إننا نشيل اللعنة الي علينا عشان نعرف نموت ..
كيرا نايتلي: 
تمام !.. وأنا بوظت لكم ده !
تبدأ استعراضات المؤثرات. مشهد ضخم لسفينتين تتبادلان إطلاق النار. (ديب) و(كيرا) يحبسان على جزيرة يتشاجران فيها كثيراً جداً. في النهاية يقابلان الرجل العسكري الأبله ويعودون للجزيرة الأولى.
داخلي. كهف في الجزيرة.
القراصنة يحاولون لكن (ديب) يقاطعهم ويحذرهم من الهجوم القادم، بينما هو يأخذ ميدالية خاصة به. 
يخرج القراصنة ويذبحون عديداً من رجال الجيش معدومي الحيلة الذين لا يستطيعون الدفاع عن أنفسهم. 
تدور مبارزة بين (ديب) و(جيفري راش) الذي لا يموت. في النهاية يحاول (أورلاندو) أن يرفع اللعنة. سرعان ما يصير القراصنة قابلين للضرب، ويموت الجميع.
جوني ديب:
بصوا بقى .. ساعات شوية قرصنة تبقى لذيذة. لكن كله إلا قرصنة الإنترنت .

النهاية

-------------------------------------------------


الماتريكس أعيد تحميله
Matrix Reloaded
ظهور تدريجي. 
خارجي. شارع مظلم. 
نموذج كمبيوتر لـ (كاري -آن موس) بوجه غير بشري بالمرة تطير من نافذة. تطلق النار على عميل.ثم تموت.
داخلي. سفينة نبوخذ نصر. زرقاء.
(كيانو ريفز) يصحو من كابوسه. يجد (كاري -آن موس) البشرية هذه المرة تنام جواره.
كيانو ريفز:
أووووف !
كاري -آن موس:
إيه؟.. عملتها على روحك تاني؟
كيانو ريفز:
الكابوس ده .. انتي تطيري من شباك بالحركة البطيئة، يقوم عميل يضربك بالرصاص...
كاري -آن موس:
طبيعي ..لأنك شفت إعلان (ماتريكس) خمسين مرة في سنتين ..
كيانو ريفز:
شفتيني لما كنت بحارب كل العملاء (سميثات) دول ؟.. أنا لازم أشوفه تاني .. يهبل !
داخلي. مجرور مظلم.
(لورنس فيشبورن) و(كاري آن موس) و(كيانو ريفز) في (شات مجاري) مع كل الثوار.
جادا بنكت سميث:
الكل يسمع. (أوزيريس) بعتت إرسال. الآلات بتحفر عشان توصل (زيون). مش فاهم ليه ما فكروش في كده من زمان..
لورنس فيشبورن:
طيب يا جماعة.. أنا متأكد إن العرافة (جلوريا فوستر) حتتصل بينا .. عشان كده عاوز سفينة تقعد هنا .. ده بيخالف أوامر قائدنا العسكري لكن أنا شايف إنه حمار .. طظ فيه
كيانو ريفز:
أنا مش حاسس بخوف عشان كده المشاهدين مش حاسين بإن فيه خطر ..
العميل جاكسون:
يا خسارة . مع إن دلوقتي أول خناقة في الفيلم ولازم تقطع نفس الناس ...
يتقاتلان بالكونج فو . ويضرب (كيانو ريفز) العميل (جاكسون) علقة لها العجب. ثم يطير.
داخلي. زيون.
كل السفن تتجه لزيون. لا شيء يحدث. كل شخصية تكلم الشخصية الأخرى مدة ربع ساعة. ينام المشاهدون. هناك مشهد جنسي لا يراه أحد لأن الجميع ناموا.
المشاهدون:
هم بيتخانقوا عشان ينقذوا العالم الهباب ده؟.. ده يقرف. صحوني لما يرجعوا (الماتريكس).
في النهاية تتصل العرافة (جلوريا فوستر) بـ (كيانو) ويزورونها.
خارجي. حديقة مضاءة جيداً.
يجلس (كيانو) جوار (جلوريا) بعد ما قاتل (سينج نجاي) بلا سبب.
جلوريا فوستر:
إزيك يا (كيانو).. آسفة لأن الحوار بتاعي مش مكتوب حلو زي أول مرة اتقابلنا فيها. أنا برنامج.. كل قراراتك اتاخدت فعلاً..(ترينيتي) حتموت ولازم تلاقي (راندال دك كيم).. لازم تهرب.. 
كيانو ريفز:
فهمت .. بأقولك إيه .. ماشفتيش الواد اللي كان بيتني المعالق في الجزء الأول؟. الحوار زي الزفت وبيتهيألي لو جه دلوقت ممكن يساعدنا..
جلوريا تهز رأسها وترحل.
العميل سميث (هوجو ويفنج):
مستر (أندرسون)!
كيانو ريفز:
الجملة دي كويسة بس متاخدة من الفيلم الأولاني ..ما عندكش كلمة تانية ؟.
فجأة يظهر عدد من الـ (هوجو ويفنجات) الآخرين. يقاتلون على موسيقا ألعاب فيديو. برغم أن المشهد جيد لكن المؤثرات مفضوحة جداً. 
هوجو ويفنج:
ليه بتحارب بالكونج فو ؟.. ما تنط جوانا وتفجرنا زي الفيلم الأولاني ؟.. مش دي موهبة جديدة عندك؟
كيانو ريفز:
القوة الوحيدة الجديدة عندي هي الطيران ..
هوجو ويفنج:
حاجة تقرف..
كيانو ريفز:
مفيش حاجة تقرف زي منظري وأنا بألف بالعصاية دي حوالين نفسي في السما ..
يحارب ويحارب وفي النهاية يقرر الفرار.
داخلي. مطعم مضاء جيداً.
(لورنس فيشبورن) و(كاري آن موس) و(كيانو ريفز) يدخلون المطعم ويتكلمون مع (لامبرت ولسون).
لورنس فيشبورن:
عاوزين (راندال داك كيم).. أنا بأتكلم جد .. طول عمري جد ..
لامبرت ولسون:
مش حأسلمه لكم لكن ممكن تاخدوا البت بتاعتي (مونيكا بلوشي).. حتروح من ورايا وتجيبه .. دلوقت بعد إذنكم عشان أدلع نفسي ..
مونيكا بلوشي:
جررر !.. أنا بأتجنن لما يخدعني .. عشان أغيظه حأديكم (راندال).. 
كيانو ريفز:
استني .. انتي برنامج برضه .. مش كده ؟.. هو الآلات برمجتك عشان تحسي بالغيرة وتخدعي؟
يهربون مع (راندال) في سيارة.
لورنس فيشبورن:
بسرعة .. لازم نخرج (راندال) من هنا !
كاري آن موس:
وناخده فين بالضبط ؟
لورنس فيشبورن:
بعيد عن الناس الوحشين .. احنا منتظرين (نيو) ينقذنا ..
كاري آن موس:
مش واخد بالك إن المشهد ده لو مالوش هدف يبقى مالوش لازمة ؟.. حتى لو متصور حلو ؟
لورنس فيشبورن:
ده فيلم (ماتريكس).. يعني كل حاجة ملهاش لازمة ما عدا الإبهار ...
يطاردهما اثنان من الألبينو يبدو منظرهما كعبدة (هيلاسيلاسي). مزيد من موسيقا الفيديو.
الألبينو الأول:
واضح إن ما لناش لازمة..
الألبينو الثاني:
فعلاً كده..
في النهاية ينقذ (كيانو) الجميع ويأخذهم إلى وكر سري.
داخلي. قاعة مؤتمرات مظلمة.
(لورنس فيشبورن) و(كاري آن موس) و(كيانو ريفز) وكل الثوار يجتمعون بـ (راندال داك كيم).
راندال داك كيم:
عشان ننقذ عالمنا لازم تهاجموا في نص الليل. عاوز هجوم من تلات مراحل.
لقطات كثيرة من المهمة، بينما يناقش (راندال) والثوار الخطة. فور انتهاء المناقشة تكون المشكلة قد حلت ويدخل (كيانو) غرفة الضوء.
داخلي. غرفة بيضاء مضيئة.
كيانو ريفز:
انت مين ؟
المفسر:
أنا المفسر ..أنا كتبت سيناريو الماتريكس. ما عرفتش أشرح العقدة الصعبة بتاعته فقررت أقعد هنا في آخر الفيلم، وأسيبك تسأل الأسئلة الصعبة اللى المشاهدين عاوزين يسألوها. لازم تسأل أسئلتك الأول وبعدين تخش على أسئلة الجمهور. 
كيانو ريفز:
أنا هنا ليه؟
المفسر:
من كام سنة قبل فيلم (السرعة) ما ينجح انت بعت روحك للشيطان، مقابل إنك تاخد شهرة أكبر من موهبة تمثيلك اللي زي الزفت. سلسلة ماتريكس هي الشيطان بيحقق وعده. 
كيانو ريفز:
مين (أوزيريس) ؟.. ومين الواد في (زيون) اللي عمال يضايقني ده؟
المفسر:
حتلاقي التفسيرات لو اشتريت (أنيماتريكس).. دي مجموعة لقطات تحريك قصيرة من مخرجي الأنيمي المشاهير..
كيانو ريفز:
وإيه هرش المخ اللي (جلوريا) قالته عن مصاصي الدماء والمذءوبين ؟.. إزاي (جادا بينكت) وصلت لـ (لورانس فيشبورن) في مطاردة العربيات ؟.. 
المفسر:
حتفهم الكلام ده لو اشتريت لعبة (ادخل الماتريكس) بتاعة وندوز وبلاي ستيشن 2.. فيها ضرب نار ومصارعة تمام ..دي مش مجرد لعبة .. دي جزء من فهم (Matrix Reloaded).. هي دي القصة ورا القصة ..
كيانو ريفز:
كويس .. طيب (هوجو ويفنج) بيقول إن هو وأنا بيننا ارتباط معين ؟.. وإزاي بأسيطر على الآلات في العالم الحقيقي ؟..هل حكنسب الحرب لو ما اخترتش الباب اللي على يميني ؟
المفسر:
حتفهم الإجابة لو شفت (ثورات الماتريكس) اللي حيتعرض سنة 2003..
كيانو ريفز:
أنا بأكرهك !.. طب جاوب على ده .. هل حنكتشف في الآخر إن العالم الحقيقي مجرد ماتريكس تاني؟
المفسر:
يا ربي !.. أرجو ده ما يحصلش..
كيانو ريفز يرحل ويطير لينقذ (كاري آن موس) من إطلاق الرصاص عليها. لكنها تصاب على كل حال. لكنه يمد يده في الماتريكس ويخرج الرصاصة كأنها مجلة هزلية.
كاري آن موس:
ده شيء مخالف للمنطق..
كيانو ريفز:
استني أما تشوفي حأعمل إيه بره السفينة.
يوقف مجموعة من الحراس الذين يشبهون العقارب، وتتصاعد التترات بينما تعزف موسيقا الفيلم بالكامل.